سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هشتمین سمینار ملی مهندسی سطح و عملیات حرارتی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

سهند کارگرنژاد – دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
عباس پیرقلی – دانشجوی کارشناس ارشد، مهندسی مکانی، دانشگاه علم و صنعت ایران
فرامرز جوانرودی – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

اغلب پره های قسمت داغ توربین های گازی از جنس سوپر آلیاژ ساخته می شوند. تخمین و افزایش عمر باقیمانده این قطعات بسیار اقتصادی می باشد. سوپر آلیاژها قادرند استحکام خود را در دمای بالا حفظ نموده و همچنین مقاومت خوبی به خوردگی، اکسیداسیون، خزش و شکست در دمای بالا دارند. از مهمترین علل از کارافتادگی پره توربین می توان به موارد ذیل اشاره نمود: تغییر داکتیلیته و سفتی ناشی از ته نشینی کاربیدها در مرزدانه ها، انحلال فاز ‘y اولیه (درشت شدن) و تغییر درصد حجمی فازها، ایجاد فازهای مقصر و گسترش ترک خزشی مرزدانه ای. در این مقاله یک نمونه پره توربین از ردیف اول یک توربین گازی با قدرت ۳MW، دمای کاری ۷۷۰ درجه سانتیگراد، عمر کارکرد ۲۰۰۰۰ ساعت، از جنس سوپر آلیاژ پایه نیکل Nimonic 80A مورد برسی قرار گرفته است. دو سیکل عملیات حرارتی جهت بازیافت عمر عملکرد پره پیشنهاد و انجام شده است. سپس تأثیر سیکل های عملیات حرارتی انجام شده را بر روی تغییرات اندازه قطر متوسط و درصد کسر حجمی فاز ‘y اولیه و نیز بر روی سختی نمونه ها مورد بررسی قرار گرفته است. در آخر، افزایش عمر عملکرد پره توربین محاسبه می شود.