سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: اولین همایش ملی راهکارهای نوین تامین، نگهداشت، انتقال و توزیع فراورده های نفتی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

حسین قهرمانی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
الیاس اسماعیل پور –
مهدی پاکیزه –

چکیده:

در مقاله حاضر به منظور براورد میزان خطرآفرینی مخزن و سایر ملحقات سیستم سوخت رسانی در اتومبیل های با سوخت گاز مایع (LPG) فقط به سطح اول PRA پرداخته شده است سطح اول PRA به بررسی احتمال وقوع شرایط خطرناک، شامل بررسی دلایل فیزیکی و میزان احتمال رها شدن گاز از مخزن، و سایر نقاط مکانیکی سیستم سوخت رسانی می پردازد و احتمال انفجار و تلفات ناشی از رها شدن گاز LPG در آن بررسی نشده است برای محاسبه مقدار خطر و همچنین دامنه نتایج آن درختهای خطا (Fault tree) و درختهای حادثه (Event tree) رسم گردید و با اقتباس و محاسبه فرکانس رها شدن گاز LPG در سیستم سوخت رسانی سایرمحاسبات انجام شد نتایج مدلسازی های صورت گرفته و ترکیب آنها با هم مشخص نمود که مهمترین و محتملترین وقایعی که منجر به رهایش گاز در وسائط نقلیه LPG سوز می شود نقصهای مکانیکی از قبیل خرابی در اتصالات و جوشکاری ها و خرابی در مخزن بدلیل خوردگی، خستگی، فرسودگی و ضربات مکانیکی می باشند. براین اساس روشهایی برای کاهش خطاهای انسانی تولید کنندگان و مصرف کنندگان و نیز کاهش احتمال خوردگی، خستگی و ضربات مکانیکی از راه اصلاح تولید و مصرف محصول پیشنهاد شد.