سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

نبی اله دهقان – دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی) دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده:

در طی دهه گذشته، پژوهشگران تلاش کرده اند تا مدلهایی را ارایه دهند که بر اساس آن بتوان گونه های آرمانی استراتژی های بازاریابی را مشخص کرد . این مدلها بر دو نوع می باشد : عقلایی ( بالا به پایین ) و طبیعی ( پایین به بالا ) که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داراست . اما، اخیراً رویکرد ترکیبی از دو مدل فوق بنام تئوری نقاط مرجع استراتژیک مطرح گردیده است . که بیان می کند با شناسایی نقاط مرجع استراتژیک سازمان می توان عناصر سازمانی ( ساختار، فرهنگ، تکنولوژی و استراتژی ) را بر اساس آن طراحی کرد . این مقاله با بهره گیری از تئوری نقاط مرجع استراتژیک، دو بعد کانون توجه بازار و میزان رقابت ( تعیین کننده محصول متمایز یا استاندارد ) را به عنوان نقاط مرجع استراتژیک بازاریابی معرفی می کند، که بر اساس این ابعاد می توان استراتژی های بازاریابی مناسب را انتخاب کرد و سپس آمیخته بازاریابی را بر اساس آنها تنظیم نمود .