سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی آموزش الکترونیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

ریتا مجتهدزاده – دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز مطالعات و توسعه آموزش
آیین محمدی –

چکیده:

یکی از چالش های یادگیری الکترونیکی، تدوین محتواست که به اندازه کافی به آن توجه نمی شود. برای ارائه برنامه های الکترونیکی آموزش مداوم جامعه پزشکی، تعداد ۳۰ برنامه متنی تعاملی و ۶ کلیپ صوتی/ تصویری تهیه شد. برای تدوین محتواهای متنی، ابتدا چارچوب سناریوهای مورد نظر مشخص شد. سپس کارگاه هایی برای هیات علمی برگزار گردید. تعدادی پزشک عمومی به عنوان مشاوران یادگیری الکترونیکی به اعضای هیات علمی در تدوین محتواها کمک کردند. براساس محتواهایتدوین شده، نرم افزار تولید محتوا مطابق با نیازها طراحی شد. در این نرم افزار مدیریت سایت و اعضای هیات علمی به راحتی محتوای خود را بارگذاری کرده و مسیرهای یادگیری را براساس پاسخ مخاطبان تعیین می کنند. برای کلیپ ها نیز سخنرانی ضبط شده با اسلایدهای مربوطه همزمان شد. در تدوین و ارائه برنامه ها به نکاتی چون ارائه راهنمای مطالعه، میزان دسترسی مخاطبان، سازماندهی مطلب، ساختار زبان و نگرش، صفحه آرایی، ارزشیابی مخاطب و برنامه و ارائه منابع توجه شد.