سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: اولین کنفرانس دانشجویی مهندسی معدن

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

اصغر مالکی القلندیس – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده فنی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

تقریبا در ۸۰ درصد معادن بزرگ دنیا که به روش روباز استخراج می شوند از شاول بعنوان ماشین بارگیری و از کامیون بعنوان ماشین باربری استفاده می شود (۳). راههای جایگزینی کامیون در معادن روباز عبارتند از: ۱- اسکریپرها (Scrapers)، ۲- استفاده از حمل و نقل ریلی، ۳- نوار نقاله، ۴- روشهای دیگری نیز برای حمل مواد معدنی وجود دارد مانند حمل و نقل هیدرولیکی و … . تمروزه سعی بر این است که با نوآوری ها و با استفاده از ماشین آلات و روشهای جدید هزینه حمل و نقل مواد معدنی کاهش یابد و روش ICC می تواند یکی از نمونه های بارز این نوآوری ها باشد. در هنگام استفاده از این روش طرحی کلی معدن را به چند فاز مختلف تقسیم می کنند بدین معنی که ممکن است ابتدا از یک سنگ شکن ثابت و یا نیمه متحرک در محدوده ای از معدن استفاده نمود و تا عمقی از معدن جهت باربری از کامیون استفاده کرد. در این روش ترابری مواد معدنی از سنگ شکن داخل پیت تا کارخانه کانه آرایی و یا محل دپوی مواد معدنی بوسیله نوار نقاله صورت می گیرد. بدیهی است که میزان بکارگیری سنگ شکن در داخل پیت محدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیش از سنگ شکنی خواهد بود که در خارج پیت مستقر می شود. کارایی سنگ شکنهای متحرک بالغ بر ۸۵ درصد می گردد. از سوی دیگر ثابت گردیده که نوار نقاله از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده بطوریکه اگر تعمیرات و پیشگیریهای لازم بموقع و بطور منظم انجام گیرد می توان کارایی آنرا تا ۹۶ درصد زمانی رساند (۱۰) انگیزه در نصب سیستمهای سنگ شکنی داخل پیت و نوار نقاله در عملیات معدنکاری سطحی اقتصادی است (۳). سیستمهای سنگ شکنی داخل پیت می توانند بسته به میزان متحرک بودن سنگ شکن در چهار زیر گروه گروهبندی شوند. ۱- متحرک، ۲- نیمه متحرک، ۲-۱- قابل انتقال، ۲-۲- قطعه قطعه، ۳- نیمه ثابت، ۴- ثابت و فیکس شده (۵). با توجه به موفقیت آمیز بودن استفاد از سنگ شکن های داخل پیت نیمه متحرک و نوار نقاله، در معادن بزرگ دنیا مثل هایلند ولی و … استفاده از روش فوق در طرح توسعه معدن مس سرچشمه، سونگون و معادن بزرگ دیگر کشورمان پیشنهاد می شود.