سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

محمدجواد منتظری – کارشناس ارشد هوافضا، سازمان صنایع هوافضا
اسماعیل ولی زاده – کارشناس ارشد هوافضا

چکیده:

تست موتورهای سوخت مایعی برای ارتفاع های بالاتر از سطح دریا (فشار خروج پایین) طراحی می شوند، در سطح زمین به دلیل تبعات ناشی از فرایند فروانبساط ممکن نیست. ساده ترین روش انجام تست، استفاده از لوله گازدینامیکی است. در این مقاله جهت طراحی یک لوله گازدینامیکی بر اساس روابط حاکم (جرم، انرژی، اندازه حرکت) بر شعله خروجی موتور در لوله بیان شده است. با توجه به یکتا نبودن ابعاد کلی لوله ی گاز دینامیکی برای یک فشار خروجی معین، کدی رایانه ای نوشته شده، بر اساس آن، یک مجموعه برای تست یک موتور مرحله دوم طراحی و ساخته شده است. مهم ترین نتیجه تست گرم این مجموعه، فشار خلا در ابتدای لوله بوده که با پیش بینی های طراحی تطابق دارد؛ بنابراین روش بکار رفته از دیدگاه مهندسی قابل قبول است.