سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: هفتمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

مهدی بهزاد – دانشیار
مسعود آسایش – کارشناس ارشد پژوهشی
مصطفی صمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده:

خمیدگی شفت، یکی از عیوب متداول در شفت ها و به ویژه در شفت های بزرگ می باشد. خمیدگی شفت علاوه بر افزایش دامنه ارتعاش، باعث وارد شدن نیروی بیش از حد و آسیب دیدگی یاتاقان و کوپلینگ ها شده و از عمر آنها می کاهد. بنابراین با شناسایی و رفع این عیب، می توان علاوه بر مرتفع نمودن مشکلات ارتعاشی، از آسیب دیدگی بقیه قسمت ها جلوگیری کرد. در این مقاله ابتدا مهمترین عواملی که باعث ایجاد خمیدگی در شفت ها می شوند معرفی گردیده اند. در ادامه ویژگیهای ارتعاشی ای عیب که با استفاده از آنها می توان خمیدگی را تشخیص داد و همچنین نحوه اندازه گیری مقدار خمیدگی شفت ها بیان گردیده اند. سپس روش های متداول رفع خمیدگی شفت ها به همراه مزایا و معایب هر یک از آنها توضیح داده شده اند.