سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مهدی بهزاد – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
مسعود آسایش – کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک پژوهشکده تولید – پژوهشگاه نیرو

چکیده:

تشخیص خطا یا عیب یابی در ماشین های دوار با آنالیز ارتعاشات یکی از پارامترهای مهم در نگهداری این ماشین ها محسوب شده و از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است . استفاده از ارتعاش برای مانیتورینگ و عیب یابی از ۵۰ سال پیش آغاز گردید . تشخیص مشکل ماشینها از روی عارضه های ثانویه در آنها علاوه بر رفع عیب پیش آمده از خرابی و
استهلاک بیشتر ماشین نیز جلوگیری خواهد کرد . امروزه به علت رقابت های تجاری و حتی نظامی و بزرگی بیش از اندازه و اهمیت ماشین ها، تشخیص خطا در این سیستم های نیز اهمیت بیشتری یافته است . اهمیت عیب یابی سریع در ماشین های حساس و بزرگ بیشتر بخاطر جلوگیری از خروج ماشین از سرویس و یا عدم تولید است که هزینه ناشی از آن در خیلی از موارد به مراتب بیشتر از رفع عیب می باشد .
آنالیز ارتعاشات یکی از روشهای مرسوم در عیب یابی ماشین های دوار محسوب می گردد . به علت ماهیت دینامیکی این ماشین ها و تغییر مشخصه های دینامیکی آنها در اثر پیدایش عیوب مختلف و در نتیجه نحوه تغییر پاسخ آنها، در روشهای غیب یابی مؤثر می باشند . عیب یابی با ارتعاشات در ماشین ها از سالها پیش و بخصوص با پیشرفت وسایل اندازه گیری و . پردازش ارتعاشات مورد توجه بوده و روز بروز کامل تر شده است Natoo , Crenwilge ،[۱] Geitner , Bloch[2] ، [۳] Mitchell و سایرین از مشخصه های ارتعاشی برای عیب یابی در ماشین ها استفاده کرده اند .