سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

سیدمسعود شمس موسوی – دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران
جواد پشتان – دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران
جعفر زارعی – دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

شکستگی میله روتور، یکی از عیوب متداول در موتورهای القایی می باشد. تشخیص این عیب از طریق آنالیز سیگنالهای الکتریکی، مستلزم بارگذاری صحیح موتور و ایجاد لغزش مناسب در آنها می باشد. در بعضی مواقع بارگذاری صحیح و مناسب موتور دشوار و یا حتی غری ممکن می باشد. از این رو در این پژوهش کاهش ولتاژ تغذیه موتور در جهت ایجاد لغزش مناسب، جایگزین بارگذاری واقعی موتور گردیده است.در این روش با کاهش ولتاژ تغذیه موتور، اینرسی و اصطکاک شفت، و همچنین نیروی بادخوری موتور مانند یک بار یکنواخت عمل کرده باعث نمایان شدن مولفه عیب شکستگی میله های روتور در سیگنالهای الکتریکی موتور می گردد.