سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

محمدامین اسماعیلی – کارشناس ارشد مهندسی صنایع؛ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی؛ گروه مشاو
طاهره ایزدپناه – کارشناس ارشد MBA دانشگاه صنعتی شریف ؛ گروه مشاوره مدیریت شرکت طرح نواندی

چکیده:

در راستای ایجاد نظام‌های مدیریت بحران اقدامات بسیاری در هر یک از مراحل چهارگانه مدیریت بحران می‌بایست به انجام برسد. یکی از این اقدامات که از جمله اجزا مرحله آمادگی محسوب می‌شود، ایجاد مرکز مدیریت بحران می‌باشد. در واقع مرکز مدیریت بحران اصلی‌ترین جزء سامانه‌های واکنش به بحران می‌باشد که در خصوص الزامات طراحی و بهره ‌برداری موثر از آن مباحث بسیاری مطرح گردیده است. هدف از ایجاد مرکز مدیریت بحران هماهنگی اطلاعات رسیده از مناطق عملیاتیِ مقابله با بحران و منابع درگیر در مدیریت بحران است. وظیفه این مرکز دریافت، ارزیابی و نمایش اطلاعات به گونه‌ای موثر برای مدیران بحران می‌باشد تا بر اساس آن تصمیم‌های لازمه گرفته شود. به دیگر سخن مرکز مدیریت بحران تسهیل کننده تصمیم‌گیری‌ها، ارتباطات، هماهنگی‌ها می‌باشد و یکپارچه‌سازی عملیات مقابله را بعهده دارد.
بر اساس تجربیات دیگر کشورها در زمینه الزامات طراحی مراکز مدیریت بحران راهکارهای مفیدی پیشنهادشده است که می‌تواند راهنمای مدیران بحران در سازمانهای ایرانی باشد. مرکز مدیریت بحران به صورت معمول می‌بایست تشکیل شده از چهار فضای مشخص باشد که با نامهای۱) اتاق ارتباطات، ۲) اتاق مدیریت بحران، ۳) اتاق روابط عمومی و رسانه‌ای و ۴) اتاقهای کاری تیم‌های تخصصی خوانده می‌شوند. در این مقاله اصلی‌ترین الزاماتی که به جهت طراحی و بهره‌برداری از هر یک از فضاهای چهارگانه می‌بایست مد نظر قرار گیرد مورد بحث واقع می‌شود.