سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

منوچهر رشیدی – دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز
خالد کریمی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

چکیده:

هدف این مقاله تشریح یک مدل احتراق سه ناحیه ای می باشد و با استفاده از این مدل اثرات تغییرات در طراحی و پارامترهای مؤثر در عملکرد موتور های جرقه اشتعالSI مورد بررسی قرار گرفته است . در این مدل در مرحله احتراق، در هر لحظه محفظه احتراق به سه ناحیه سوخته شده، در حال سوختن و سوخته نشده تقسیم می شود . در حین حرکت شعله، حجم ناحیه در حال سوختن افزایش می یابد و موجب تراکم نواحی دیگرمی شود . از فرض کروی بودن شعله در حال پیشرفت استفاده شده است و محصولات احتراق، سیزده گونه و در حالت تعادل در نظر گرفته شده اند . با استفاده از روابط ترمودینامیکی و هندسه شعله و محفظه احتراق، فشار سیلندر و دمای نواحی سه گانه و سرعت حرکت شعله و سرعت گاز و نرخ انتقال حرارت به دیواره های محفظه احتراق و نرخ سوختن محاسبه می شود . از مزایای این مدل این است که از داده های تجربی فقط سرعت سوختن ( سرعت شعله متلاطم در سیال ساکن ) لازم است و سرعت شعله واقعی و سرعت گاز از مدل محاسبه می شود .