سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هشتمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

عباس آقاجانی – عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان (مربی)

چکیده:

خوردگی یکی از فاکتورهای مهم در طول عمر سازه های دریایی می باشد. در محیط دریایی و در شرایط عادی خوردگی فولاد درناحیه پاشش آب معمولا در محدوده ۰٫۵-۱٫۵ mm/yr قرار دارد. نفت خام از طریق چاه های نفت از اعماق بستر دریا استخراج می شود و بنابراین هنگام رسیدن به سطح زمین دارای دمای حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد است. این موضوع باعث بالا رفتن دمای رایزرهای نفت تا حدود ۹۰ درجه سانتی گراد خواهد شد. قبل از بهره برداری از رایزرهای نفت و در شرایط کارگاهی، اعمال پوشش های باکیفیت بالا مشکل چندانی ندارد. درحوزه نفتی سلمان در خلیج فارس که بین ایران و چند کشور عربی مشترک می باشد، خوردگی چاه های نفت موجب انفجار و توقف تولید نفت می شود و بنابراین حفاظت ناحیه پاشش آب چاه های نفت از لحاظ ملی و اقتصادی اهمیت بالایی دارد. بررسی و اجرای این پروژه طی قراردادی از طرف شرکت ملی نفت ایران به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار گردید. در این مقاله روش اعمال cladding فلزی در حفاظت ناحیه پاشش آب رایزرها و سکوهای دریایی توضیح داده می شود. این روش بطورموفقیت آمیز در حوزه نفتی سلمان اجرا شده است.