سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: هفتمین همایش ملی لاستیک

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

جلیل بهناز – رییس کنترل کیفیت – مجتمع صنایع لاستیک یزد

چکیده:

داده کاوی یک فرآیند تحلیلی است که برای کاوش مقادیر زیادی از داده که معمولاَ مربوط به امور تجاری یا بازار میباشد طراحی شده است . داده کاوی در واقع فرآیند استخراج اطلاعات و الگوهایی است که قبلاَ بصورت ناشناخته در مجموعه داده های بزرگ در حوزه وسیعی از علوم مختلف و یا تشکیلات تجاری وجود داشته است . هدف اصلی داده کاوی پیش بینی است . مجموعه های بزرگ داده موانعی بزرگ برای داده کاوی هستند . نمونه گیری به عنوان یک تکینک خوب آماری توانسته است نقش خود را به عنوان حل کننده این مشکل ایفا نماید . هدف از این مقاله بررسی استراتژی های نمونه گیری به منظور یافتن حوزه کاربردی آنها در داده کاوی است . در نهایت مجموعه ای از تکنیک های نمونه گیری شامل استراتژیها، الگوریتم ها و راهنمایی هایی برای کاربران تهیه می شود بطوریکه بتوان به راحتی دریافت که هر یک از روشهای داده کاوی به کدام تکنیک نمونه گیری نیاز دارد . جهت اعتبار بخشیدن به نتایج به دست آمده بانکهای اطلاعاتی ( Databases )موجود در مجتمع صنایع لاستیک یزد مورد مطالعه قرار گرفته والگوریتم مناسب برای استفاده در صنعت لاستیک همراه با تجزیه و تحلیل نتایج بدست امده ارائه میشود.