سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین کنفرانس دانشجویی مهندسی معدن

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

بهروز رحیمی – دانشجوی دوره کارشناسی رشته مهندسی استخراج معدن – دانشگاه شهید باهنر ک

چکیده:

تونلهای متروی تهران اکثرا با ماشین حفاری TBM موسوم به ZOKOR (نام شرکت سازنده) حفاری شده اند که ارتفاع آن حدودا ۹ متر می باشد و پس از نصب نگهداری های اولیه و ثانویه قطر مفید تونل به ۸/۱۵ متر می رسد. در تونلهای خط دو متروی تهران برای نگهداری های اولیه از شاتکریت به ضخامت ۱۵ سانتیمتر همراه با دو لایه مش استفاده شده است (در صورت استفاده از نگهداری اولیه) و برای نگهداری ثانویه از سگمنتهای بتونی مسلح شده که به صورت پیش ساخته نیز می باشد، استفاده شده است. مشخصات سگمنتهای بتونی به صورت زیر میباشد: ضخامت ۳۵ سانتیمتر، طول قوس ۶متر، عرض ۱متر. یکی از مهمترین فاکتورها برای ارزیابی پایداری نگهدای تونل محاسبه مقدار بار وارد بر مقطع تونل می باشد. در این مقاله سعی شده است که با استفاده از روشهای مختلف تجربی بار وارد بر نگهداری تونل محاسبه شود. داده های ورودی محاسبات مربوط به خط دو متروی تهران که رسوبات سازند این مسیر عمدتا از نوع آبرفتهای شمال تهران می باشد. انجام شده است. در پایان مقاله نتایج بدست آمده از روش های تجربی مختلف با هم مقایسه شده است.