سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: هفتمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

غلامرضا اشرفی – مهندسی مکانیک و کارشناس ارشد صنایع , شرکت رجا-کارخانه خودکشش
مصطفی رمضانی – مهندسی راه آهن (جریه) , شرکت رجا-کارخانه خودکشش

چکیده:

یکی از موارد مهم در قطارهای خودکشش تعیین توان کششی لازم برای هر واحد میباشد که در نهایت ترن را به یک سرعت مطلوب برساند . تعیین نسبتا دقیق چنین توانی بسیار مهم میباشد . چرا که ازیک طرف این توان باید نیروی کشش لازم را برای رسیدن به سرعت مطلوب تأمین کند و از طرف دیگر بالا بردن بیش از حد ضریب اطمینان در تعیین چنین توانی موجبات کاهش بهره وری و افزایش شدید هزینه های تعمیرو نگهداری را بدنبال خواهدداشت . در این مقاله سعی شده است برخی متدهای موجود در تعیین توان کششی به همراه پارامترهای مؤثر درآن (از قبیل ضریب آیرودینامیک و نوع مسیر بهره برداری که در نهایت منجر به انتخاب موتور مناسب میشود بررسی گردد . بااستفاده ازمتدهای فوق نرم افزاری بنام Traction تهیه شده که درآن باتوجه به پارامترهایی نظیربارمحوری،سرعت،مساحت سطح مقطع قطارو …که بعنوان داده های ورودی میباشند،خروجیهای ذیل قابل دسترسی است :تعیین نیروی کشش و توان کششی لازم برای هر واحد ، ترسیم سرعت ترن در فرازهای مختلف با توان ثابت ، ترسیم توان لازم برای سرعت ثابت در فرازهای مختلف ، امکان ذخیره کردن و پرینت نتایج.