سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سیدمهدی ابطحی فروشانی – مربی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان
حمید بهبهانی – لستاد راه ترابری دانشگاه علم وصنعت

چکیده:

طی نیم قرن گذشته در حوزه مطالعات روسازی راه، تلاش زیادی در بررسی کیفیت روسازی ها و تعیین معیارهای خدم تدهی آنها صورت گرفته است. مفهوم خدمت دهی راه در خلال آزمون بزرگ آشتو پدید آمد و برای تعیین آن ازارزیاب یهای نظری کمک گرفته شد. پس از آن پژوهشگران به دنبال رسیدن به معیاری قابل سنجش و تکرار پذیر بودند که (IRI) بتواند قضاوت های کیفی را کمی نماید. تا آنجا که در دهه هشتاد با حمایت بانک جهانی شاخص بین المللی ناهمواریها تعریف گردید، ملاکی که بعدها مورد تردید قرار گرفت. در این پژوهش روشهای ارزیابی نظری و سنجش عینی مقایسه وشاخص ارزیابی قابل استفاده در کشور ارائه می گردد.