سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

رضا رهگذر – استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
نیما ابراهیمی – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه عمران

چکیده:

عمر بسیاری از سازه های فولادی بین ۵۰ تا ۷۰ سال در نظر گرفته می شود اما در سراسر دنیا و بخصوص در مناطقی با آب و هوایی شبیه به آب و هوای حاشیه خلیج فارس یا مناطق صنعتی, بعد از مدت زمانی سازه ها دچار آسیب دیدگی ناشی از خوردگی می شوند. بیش از چند دهه از بهره برداری این نوع سازه ها در اثر خوردگی می گذرد و روشهای موجود جهت ارزیابی میزان خسارت ناشی از خوردگی محدود به یک سری بازرسی های عینی (بازدید میدانی) می باشد. نیاز به روشهای دقیق تر و گسترده تر که امکان اتخاذ تصمیم های مستدلی در زمینه قابلیت اعتماد و ظرفیت باربری ساختمانهای موجود را فراهم سازد کاملاًََََ‏ مشهود است. در این تحقیق پدیده خوردگی و نحوه وقوع آن بررسی و پس از آن مروری بر روشهای محاسبه ظرفیت باربری تیرهای I شکل فولادی انجام گرفته است. همچنین تأثیر خوردگی بر ظرفیت باربری تیرهای I شکل نسبت به دو پارامتر زمان و درصد میزان خوردگی مقطع از نظر خمش, برش, پیچش و لهیدگی جان مورد بررسی شده اند. نتیجه تحقیقات نشانگر این مطلب است که خوردگی علاوه بر تأثیر مستقیم بر ابعاد هندسی مقطع موجب تغییر نحوه شکست مقطع می شود و این موضوع در بعضی موارد باعث می شود عضو قبل از رسیدن به تنش مجاز, کمانش کند