سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مرضیه قاسم زاده –
محمد نوری – کارشناس ارشد معماری همساز با محیط

چکیده:

میزان فعالیت دستگاه خودکار تنظیم گرمای انسان بستگی به شرایطی دارد و در بعضی مواقع به حداقلممکن می رسد، در آن موقع انسان می تواند با بازده ی بالا کار انجام دهد، به خوبی استراحت کند و به طور کلی احساس آسایش کند. از این رو جمع این مواقع را در اصطلاح "منطقه ی آسایش " می نامند. تخمین و تعیین محدوده ی آسایش یکی از مهم ترین کارهایی است که باید قبل از طراحی و ساخت یک بنا انجام شود تا قابلیت بنای طراحی شده برای تْامین شرایط آسایش حرارتی استفاده کنندگان ارزیابی شده و در صورت نیاز تغییرات لازم در طرح صورت گیرد . از آنجا که تعیین محدوده ی آسایش برای فضاهای آموزشی در جهت تأمین محیط مناسب یادگیری بسیار حایز اهمیت می باشد. در این مقاله سعی شده است که پس از معرفی عوامل مهم تْاثیر گذار بر آسایش حرارتی، محدوده ی آسایش دانش آموزان در آموزشگاهها درفصول مختلف سال، با لحاظ کردن نوع پوشش و فعالیت در نمودار زیست – اقلیمی ساختمانی، تعیین گردد