سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: پنجمین همایش بین المللی بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

آرش کریمی – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک- مشاوران بهسازی، نوسازی انرژی (مبنا)
بهمن خستو – دکترای مهندسی مکانیک- دانشیار دانشگاه امیرکبیر
علی خواجه مبارکه – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک – مشاوران بهسازی، نوسازی انرژی (مبنا)
علی کناری – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک- سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور

چکیده:

در بسیاری از ساختمانهای کم ارتفاع، بار حرارتی ناشی از نفوذ هوا میزان قابل توجهی از بار حرارتی کل ساختمان را شامل میشود، بررسیها نشان داده در ساختمان هایی که خوب درزگیری نشدهاند، نفوذ هوا تا ۴۰ % کل بار حرارتی ساختمان را تشکیل م یدهد. در کشور ما، میزان هوای نفوذی ساختمان از شرایط استاندارد بسیار فاصله دارد که دلیل آن عدم توجه به میزان هوای نفوذی و تعویض هوا در طراحی و ساخت ساختمانهای کشور و همچنین استفاده از د رب و پنجر ههای ناکارا و غیراستاندارد میباشد. استفاده از درب و پنجره های با قاب آهنی که قسمتهای متحرک و ثابت آن بخوبی درزبندی نمی شوند، وجود ترک و شکستگی در شیشه پنجره ها، عدم استفاده از فنرهای اتوماتیک جهت بستن در بها، لوله کشی نامناسب دودکش بخاری، عدم درزگیری دریچه های کولر در فصل زمستان و … میزان هوای نفوذی و در نتیجه نرخ تعویض هوا در ساعت را در ساختمان بسیار بالا برده است. از این رو نیاز است تا در فرایند ممیزی انرژی ساختمان دفعات تعویض هوای ساختمان اندازه گیری شده و میزان انحراف از شرایط استاندارد مشخص گردد. در این مقاله نحوه تعیین دفعات تعویض هوا با استفاده از حسگر دی اکسید کربن و همچنین شناسایی نقاط ضعف پوسته ساختمان با استفاده از دوربینهای مادون قرمز بیان شده است.