سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: اولین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

جعفر زرین چنگ –
پدرام اسلامی نژاد –
علی صحرائیان –

چکیده:

به منظور بهینه سازی مکانیزم سوپاپ موتور پیکان ۱۶۰۰ و استفاده از فن آوری نوین مکانیزم های سوپاپ و سیستم محرک آن در این موتور و با رعایت کمترین تغییرات در خطوط تولید و مونتاژ، موتور پیکان از مکانیزم و سوپاپ رو میل بادامک زیر (Over Head Valr – OHV) به مکانیزم سوپاپ رو میل بادامک رو (Over Head Camshaft – OHC)همراه با تبدیل دنده و زنجیر محرک میل بادامک به تسمه دندانه دار تغییر شکل داده شد.
نتایج آزمایشات انجام شده نشان دهنده:
۸ تا ۱۰ دسی بل کاهش صدا، ۵ تا ۷ درصد افزایش راندمان حجمی، ۳ تا ۵ درصد افزایش توان، ۳ تا ۵ درصد افزایش گشتاور، ۲ تا ۳ درصد کاهش مصرف سوخت، ۲ تا ۳ درصد کاهش میزان آلاینده ها، ۳ تا ۵ درصد کاهش اصطکاک
در موتور تغییر شکل یافته نسبت به موتور محصول می باشد.
انجام این پروژه بدون انتقال ارز و خرید تکنولوژی از خارج در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو صورت گرفته است.