سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

دکتر محمد اقدسی – دانشیار بخش مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس، دانشجوی کارشناسی ارشد م
الهام فروغی فر – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

رقابت فزاینده و پیشرفت های حیرت انگیز در فناوری اطلاعات ، سازمان ها را وادار می کند روش انجام کسب
و کار و تحارت خود را برای هماهنگی با شرایط جدید و ادامه بقای خود تغییر دهند . مشتریان متقاضی
کالاهایی با ارزش بالاتر و قیمت پایین تر هستند . بر اساس پژوهشهای انجام شده تنها تعداد محدودی از این
تلاش ها موفقیت آمیز هستند و اکثر آن ها در طی فرآیند تغییر، شکست می خورند . در تغییر مدل کسب وکار
نیز بسیاری از شرکت ها ناموفق بوده اند، زیرا مدل کسب وکار پیچیده، وابسته به سازمان و مبتنی بر منابع
است که به ابعاد مختلف سازمان مربوط می شود . دلایل بسیاری از شکستها تمرکز شرکت بر جنبه های فنی
تغییر مدلهای کسب وکار و عدم بکارگیری عناص ر مدیریت تغییر بوده است . برای تغییر خوب و صحیح مدلهای
کسب وکار باید فرهنگ سازمانی هم متحول شود و تغییر سازمانی کاملا انجام گردد . در نتیجه با توجه به
بررسی انجام شده در ادبیات موضوع، جهت تغییر مدل کسب وکار سازمان بای د رویکردی سیستمی داشت، و
تمامی ابعاد مرتبط با مدل کسب وکار را در نظر گرفت تا تغییر مدلهای کسب و کار موثر و کارآمد باشد.