سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنگره بین المللی شش سیگمای ناب

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

قاسم تقی زاده – سازمان صنایع هوافضا
محمد بامنی مقدم – گروه آمار دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده:

شش سیگما را می توان گزاره نوین مدیریت کیفیت در جهان امروز دانست . با توجه به این که این روش از پیشرفته ترین مباحثی است که در حال حاضر سرآمد اهداف سازمان های بزرگ دنیا قرار گرفته است، هنوز رسیدن به سطح شش سیگما یک چشم انداز است و شرکتهای مطرح در استفاده از این روش، قادر به دستیابی به سطح شش سیگما نبوده اند . در این راستا، تفکر ناب و ابزارهای نگرش فلسفه ضرر اجتماعی کیفیت تاگوچی که همواره در حال توسعه می باشد نیز جایگاه والایی را در کاهش چشمگیر ضایعات فرایندها در دهه اخیر به خود اختصاص داده اند. آرزوی دیرینه ی تولید محصول (کالا یا خدمات ) بدون نقص با مباحث نظری تفکر ناب و تعیین معیاری از طریق رویکرد شش سیگما (شش سیگما ی ناب ) به مرحله ای می رسد که باید این مهم در کلیه مراحل چرخه ی تحقق یک محصول از طریق روشهای فلسفه ضرر اجتماعی کیفیت به زبان مدیریت ارزیابی و به طور عینی محقق شود . در این مقاله سعی شده است که با استفاده از فلسفه تاگوچی و شش سیگما ی ناب، این امکان در اختیار مهندسان قرار گیرد که پروژه های بهبود کیفیت را با هدف بهبود تدریجی سطح سیگما و بیان آن به زبان مدیریتی (مالی )، به روشنی طرح ریزی و اجراء نمایند. دستیابی به مقیاسی برای مقایسه سازمانهای جهان شمول ، تقویت بنیه رقابتی سازمان ها و ترویج کیفیت به عنوان یک معیار تجاری از بارزترین نتایج و دستاوردهای این نگرش است.