سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

فریدون مقدس نژاد – استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سعید طولابی – عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ایلام
ایمان سبززاده – کارشناسی مهندسی عمران – دانشگاه ایلام

چکیده:

از جمله عواملی که باعث کاهش ایمنی ترافیک در مواقع بارندگی می شود، وقوع پدیده هیدروپلانینگ (Hydroplaning) یا آب پیمایی است. هیدروپلانینگ که در آسیا و اروپا به آن آکواپلانینگ (Aquaplaning) نیز گفته می شود، معمولادر مواقعی رخ می دهد که آب موجود در سطح راه در جلو لاستیک وسیله نقلیه جمع شده و وزن وسیله نقلیه نتواند آن را کنار بزند، فشار این آب می تواند باعث بالا آمدن و جدا شدن خودرو از سطح جاده شده و چرخ را بر روی یک لایه نازک از آب که بین لاستیک خودرو و سطح جاده است، قرار دهد. در این وضعیت وسیله نقلیه تابع فرمان نبوده و امکان واژگونی و یا تصادف آن وجود دارد. هرچند که این پدیده کم اتفاق می افتد اما نتایج خطرناک و مصیبت باری را به دنبال دارد. بنابراین وقوع این پدیده ازجمله عوامل موثر در کاهش ایمنی رانندگی در جاده های خیس و بارانی و حتی مرطوباست. مشخصات سطح روسازی، وضعیت لاستیک و سرعت وسیله نقلیه از جمله مهمترین عوامل موثر در احتمال وقوع این پدیده و زیانهای ناشی از آن است. در این مقاله ضمن معرفی کامل پدیده فوق و عوامل موثر در وقوع و تشدید آن، بر اساس مطالعات انجام شدهف راهکراهای لازم در جهت حذف و کاهش اثرات پدیده هیدروپلانینگ ارایه شده است.