سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: هفتمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

امیررضا شاهانی – استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
مهدی حسینی – دانشجوی کارشناسی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالد
علی عباس زاده بیدختی – دانشجوی کارشناسی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالد

چکیده:

تراورس یکی از مهمترین اجزا روسازی خط آهن می باشد . تراورس چوبی متداولترین و پر کاربردترین نوع تراورسهای موجود می باشد . تراورسهای چوبی علاوه بر مزیتهای فراوانی که دارند،دارای معایبی نیز می باشند ، از جمله حساسیت به رطوبت، سایش، استحکام پایین و … . با افزودن یک روکش کامپوزیتی به عنوان تقویت کننده به تراورس چوبی می توان اکثرآن را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش داد . کامپوزیت بکار رفته در این مقاله GFRP) شامل الیاف شیشه و رزین اپوکسی می باشد . در قسمت اول این مقاله تراورس چوبی با نرم افزارANSYS5.7 مدلسازی و تحلیل می شود . در قسمت بعد به عنوان طراحی اولیه روکش کامپوزیتی با ضخامت ثابت در کل طول تراورس در نظر گرفته می شود و چندین حالت با ضخامتهای مختلف بررسی شده و مورد مقایسه قرار می گیرد تا انتخاب بهینه صورت گیرد . از آن جا که تنشها و تغییر مکا ن ماکزیمم درقسمت زیر ریل روی می دهد، لذا به نظر می رسد که چنانچه در این ناحیه روکش کامپوزیتی ضخیم تری به کار رود، نتایج بهتری حاصل می شود . بدین منظور در طراحی نهایی نواحی زیر ریل در دو طرف تراورس با روکش ضخیم تری تقویت میشود. در این مورد نیز ضخامتهای مختلفی بررسی شده و نتایج حاصل از تحلیل نرم افزاری آنها با هم مقایسه گشته و طراحی نهایی انتخاب می شود