سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

محمد اصلانی منش – کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، سرپرست بخش مهندسی قابلیت اطمینان، مجتم

چکیده:

در مقاله، امکان سنجی تمدید عمر عملکردی رینگ چرخ ارابه فرود اصلی هواپیما به روش عملیات حرارتی مطالعه می شود. جنس رینگ از الیاژ الومینیوم ۲۰۱۴-T6 می باشد. این رینگ تحت تاثیر منابع حرارتی بالا و ضربات بالا به ترتیب ناشی از حرارتهای عمل ترمزگیری و اصطکاک تایر با زمین، و فرود ناگهانی هواپیما می باشد. با استفاده از تست هدایت الکتریکی مشخص شد که ناحیه بحرانی نواری به عرض ۵ سانتی متر از لبه فلانژ داخلی رینگ بر روی سطح خارجی رینگ میباشد که این ناحیه محل تماس رینگ با تایر می باشد. از جمله نتایج این تحقیق مشخص شده که در صورت بروز تغییرات استحکام و سختی سطحی ناشی از حرارت در نوار فوق فرآیند بهبود عمر توسط عملیات حرارتی قابل انجام است و در صورت بروز تغییرات ریز ساختاری عمیق، بهبود عمر امکان پذیر نخواهد بود.