سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین همایش ملی علوم و فناوری زیر دریا

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

مهناز تفضلی – مجتمع دانشگاهی و علوم و فناری زیر دریا
مهدی میرجانی – پژوهشکده زیر سطحی اصفهان
محسن پزشکیان – گروه پژوهشی مواد و خوردگی

چکیده:

وجود تنش های باقیمانده در سازه های دریایی نظیر کشتی ها و زیر دریایی ها ممکن است در حین کاربری قطعه باعث اعوجاج در قسمت هایی از سازه گردد و عملکرد آن را دچار اختلال کند. روش سنتی تنش زدایی که شامل قرار دادن قطعه برای مدت زمان مشخص در دمایی معین زیر حد دمایی A1 است، علاوه بر پر هزینه بودن در صورت عدم کنترل دقیق پارامترها باعث افت خواص سطحی و برخی از خواص مکانیکی قطعه می گردد. به همین خاطر روش تنش زدایی ارتعاشی از حدود ۶۰ سال پیش جهت حذف تنش های باقیمانده و ایجاد پایداری ابعادی در قطعات مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. کاهش چشمگیر هزینه های عملیاتی، عدم افت خواص مکانیکی ، انجام عملیات در محل سازه و سایر مزیت ها باعث استقبال روز افزون این روش در صنایع دریایی شده است.