سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هشتمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

فاطمه دلیر – کارشناس شرکت واگن پارس، مسئول بخش ترمزشرکت واگن پارس، استادیار دانشکا
محمدرضا شاهرخی –
محمدعلی رضوانی –

چکیده:

همان گونه که افزایش سرعت سیر قطار و بهبود کیفیت حرکت آن بسیار مهم است، کاهش سرعت و توقف قطار در کوتاهترین زمان ممکن برای جلوگیری از سوانح نیز اهمین بالایی دارد. از ایستادن قطار تحت تاثیر نیروهای مقاوم در برابر حرکت صورت می گیرد، ولی میزان این نیروها به اندازه ای نیست که موجب توقف قطار در فاصله کوتاهتری گردد. بنابراین افزایش نیروهای مقاوم باید به صورت مصنوعی صورت پذیرد، این فرآیند ترمز نامیده می شود. بنابراین ارزیابی و تخمین نیروهای ترمزی در وسایط نقلیه ی ریلی به عنوان معیاری از سیستم ترمز و همچنین صحت عملکرد ا زاهمیت به سزایی برخوردار است.
در این مقاله به بررسی روند انجام محاسبات ترمز و معرفی نرم افزار محاسبات ترمز واگن های باری که حجم بالایی از طراحی تولید داخلی واگن را به خود اختصاص می دهد، پرداخته می شود.