سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

احسان هدایت نیا – دانشجوی کارشناسی ارشد خوردگی دانشکده مهندسی متالورژی ومواد, پردیس دا
سعیدرضا اله کرم – دانشیار دانشکده مهندسی متالورژی و مواد, پردیس دانشکده‌های فنی دانشگ
مسعود سعادت طلب – دانشجوی کارشناسی ارشد شناسایی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید باه
رمضانعلی طاهری – مربی دانشکده علوم دانشگاه تهران

چکیده:

بی شک خوردگی محیط‌های ساحلی یکی از عمده‌ترین علل تخریب وسایل و تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف و به خصوص در صنایع دریایی می‌باشد. شناخت مکانیسم های خوردگی و اندازه گیری سرعت خوردگی تا حد زیادی در کنترل و مقابله با این پدیده مخرب مفید می‌باشد. در این پروژه تعدادی از مهمترین فلزات ساختمانی پرکاربرد در محیط‌های دریایی نظیر فولاد کربنی ساده (St37)، فولاد دریایی (St37-2)، فولاد گالوانیزه، آلومینیم تجاری (۱۰۵۰) و آلومینیم دریایی(۵۰۸۳) در آبهای ۵ بندر جنوبی کشور واقع در ماهشهر، عسلویه، بوشهر، بندرعباس و چابهار به حالت غوطه‌وری برای مدت زمان معینی به منظور بررسی مکانیزمهای خوردگی و انجام تست‌های کاهش وزن قرار داده شد. تواماًً نمونه‌هایی از آب‌های بنادر مذکور تهیه و در آزمایشگاه به منظور انجام آزمایش پلاریزاسیون جهت مقایسه با نتایج میدانی تهیه گردید. در پایان با در دست داشتن نتایج حاصل از این بررسی‌ها میزان خوردگی در بنادر مختلف مشخص و نسبت به تهیه نقشه‌ خوردگی سواحل جنوبی اقدام گردید.