سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی آموزش الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

احمد کاردان – دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

در طی سالیان اخیر به دلیل توسعه ارتباطات و فناوری های مبتنی بر شبکه اینترنت، یادگیری الکترونیکی در مرکز توجه همگان قرار گرفته و به صورت یکی از پویاترین روش های مطرح برای ارائه خدمات آموزشی در آمده است. محاسبات توری الگوئی است برای افزایش توان محاسباتی و ظرفیت ذخیره سازی یک سامانه با توجه به منابع سخت افزاری و نرم افزاری موجود در یک شبکه از رایانه ها با اهدافی مشترک. ما در این مقاله معماری توری را مورد بررسی قرار داده و لایه های مختلف آنرا تشریح خواهیم کرد و در این راستا معماری لایه بندی شده توری را در ارتباط با پروتکل اینترنت مورد بررسی قرار خواهیم داد. ما در این مقاله به معرفی معماری مناسبی برای یادگیری الکترونیکی خواهیم پرداخت که مبتنی بر شبکه توری (GridNetwork) می باشد و به همین دلیل آنرا معماری تور یادگیری یا Grid Learning Architecture می نامیم. بخش های مختلف و لایه های متفاوت معماری پیشنهادی مورد برسی قرار گرفته و به خصوص لایه میان افزار توری (Grid Middleware Layer) که نقش کلیدی دارد تشریح خواهد شد. این لایه قلب معماری تور یادگیری است. در واقع به کمک این لایه است که یادگیری الکترونیکی بر اساس معماری توری امکان پذیر می شود. از طریق این لایه امکان مشارکت منابع، ارتباط اجزاء شبکه با یکدیگر ، و ایجاد ساختارهای دینامیکی با استفاده از اجزاء مختلف در سطح شبکه توری امکان پذیر می گردد.در ادامه ضمن تشریح سناریوی دسترسی یادگیران به منابع آموزشی موجود در سطح شبکه تو یادگیری الکترونیکی مهم ترین زمینه های پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.