سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: سومین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

حمید کربلایی رضا – واحد پژوهش و توسعه شرکت مگاموتور
سید علیرضا مدنی –
محمدرضا امیدی –

چکیده:

این مقاله به شرح کامل یک سیستم جانبی تغذیه موتور می پردازد که در کنار مدار کاربراتور همراه یک مخلوط مناسب را جهت احتراق استوکیومتریک آماده کرده و با استفاده از یک مبدل کاتالیستی سه راهه، در مسیر گازهای خروجی موتور، آلاینده ها را به میزان قابل توجهی نسبت به موتور کاربراتوری معمولی کاهش داده و توانایی اخذ استاندارد آلودگی Euro I را دارد. این سیستم برای خودروی پراید توسعه یافته و به مرحله تولید رسیده است. بدین منظور، ابتدا اجزاء سیستم و عملکرد آنها بطور کامل تشریح گشته سپس تغییرات صورت گرفته روی کاربراتور و نتایج آزمونهای آلودگی و قدرت سر چرخ خودروی تبدیل شده با کاتالیستهای مختلف و مقایسه آنها با خودروی پایه جهت انتخاب کاتالیست بهینه ارائه شده و نهایتا نتایج حاصله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.