سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: چهارمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

محمد شریفی راد – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
سید علی جزایری – دانشیار، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
شهرام آزادی – استادیار، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
محمد غفوری – کارشناس ارشد شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (IPCO)

چکیده:

برای توسعه الگوریتم های کنترلی نیاز به مدل ساده ای از موتور با دقت مناسب میباشد. این مدل باید بتواند رفتار واقعی موتور را در تمامی محدوده عملکردی پیش بینی نماید. در این مقاله یک مدل مقدار متوسط برای موتور سمند توسعه داده شده است. این مدل شامل سه زیر مدل دینامیک منیفولد ورودی، دینامیک سوخت و دینامیک دورانی میباشد. برای دینامیک منیفولد روابط ساده تر و دقیق تری بکار گرفته شده است. همچنین روش ساده تری برای محاسبه گشتاور تلفاتی و ممان اینرسی موتور ارائه گردیده است. در نهایت دقت مدل بوسیله تستهای مختلف تعیین شده است.