سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محسن خیبر – دانشجوی کارشناسی مهندسی کشتی سازی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چا
حسین جانبازی – دانشجوی کارشناسی مهندسی کشتی سازی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چا

چکیده:

با توجه به طولانی بودن مرزهای آبی کشورمان در شمال و جنوب، توسعه و بهینه سازی شناورها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در طول تاریخ دریانوردی ایران تولید و استفاده از لنج ها، اصلی ترین وسیله برای ماهیگری و حمل و نقل دریانوردی در مسافتهای کوتاه به شمار آمده است. وجود لنجهای بی شمار در بنادر جنوبی و شمالی ایران بیانگر این موضوع می باشد. اما وجود و استفاده از شناورها و لنجهای چوبی به رغم قیمتهای پایین آنها نسبت و استفاده بیشتر نسبت به سایر شناورها مشکلات زیادی را دربردارد. یکپارچه نبودن بدنه سازه و درزها، خطر زیاد شکستگی، وزن زیاد و موتورهای نامناسب و … همه و همه از جمله معایب این شناورها می باشد. که همه اینها در نتیجه عدم پیروی از قوانین و استانداردهای جهانی و IMO است. در حال حاضر بهترین و مقرون به صرفه ترین جایگزین برای این نوع شناورها استفاده ازشناورهای با جنس کامپوزیت و فلزی است. هدف ما از این مقاله بیان مشکلات صنعت دریایی و دریانوردی ایران و راه حل ها و ارائه راهکارهای جایگزینی شناورهای نسل جدید بجای همنوعان چوبی و نحوه بهینه کردن ناوگان دریایی کشور می باشد. علاوه بر آن توضیح خواهیم داد که چگونه می توان با استفاده از شناورهای نسل جدید صرفه اقتصادی بیشتر و راندمان کاری بالاتر به همراه داشت و در نتیجه با افزایش حجم مبادلات و حمل و نقل و … می توان به قدرت بالاتری در سطح مدیریت صنایع دریایی دست پیدا کرد.