سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: کنفرانس ملی خرما، چالشها و پتانسیلهای تولید و صادرات خرما در ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

سید احسانعلی موسوی – مدرس دانشکده کشاورزان سراوان
مجید جعفری – عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی سراوان
طاهر میرکزهی – عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی سراوان
محرم ولی زاده – عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی سراوان

چکیده:

صادرات کالا و خدمات نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ما دارد. با رونق گرفتن تجارت همه کشورهای دنیا تلاش می‌کنند که با اتخاذ سیاستهای مناسب موتور رشد اقتصادی را فعالتر نمایند لذا رقابت در عرصه تجارت افزایش یافته که در این میان کشورهایی موفق بوده‌اند که یک استراتژی مشخص برای صادرات محصول و کالاهای تولیدی خود داشته‌اند. خرما علاوه بر نقش تغذیه‌ای و درآمدی که در استانهای جنوبی کشور دارد به عنوان یک محصول عمده صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود و صادرات آن قدمت طولانی دارد. اما کشور ما ایران علی‌رقم تولید بسیار بالا در محصول خرما به دلیل عدم وجود شرایط مناسب جهت ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی خرما از لحاظ صادرات اگرچه پس از جنگ تحمیلی روند رو به رشدی را داشته است اما با توجه به پتانسیل‌های تولید می‌تواند با استفاده از برنامه‌های منسجم‌تر نسبت صادرات به تولید خود را افزایش دهد. فراورده‌های جانبی خرما شامل مواردی چون عسل، شیره، خمیر (آرد)، مربا، چاشنی، دسر، سرکه، سس، شکلات، قند، خرما و نیز تولید الکل اتلیک از خرما می‌باشد. توجه به توسعه و ترویج صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما می‌تواند نه تنها موجب ایجاد ارزش افزوده این محصول گردد بلکه می‌تواند به اشتغالزایی کمک نماید و نیز از برخی ضایعات جلوگیری نماید و صادرات این محصول را بهبود بخشد و منجر به ترغیب تولیدکنندگان به تولید با کیفیت تر و متنوع‌تری شود. متاسفانه بدلیل عدم وجود استانداردهای بهداشتی و نیز بسته‌بندی مناسب این محصول محموله‌های صادراتی ایران که خصوصا به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند برگشت داده می‌شوند و به کشورهای دیگر انتقال داده می‌شوند. آموزش و ترویج می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه و بلندمدت می تواند علاوه‌بر آموزش ارتقاء سطح بهداشتی خرما به آموزش باغداران در مدیریت باغ و نحوه برداشت، نحوه بسته‌بندی و تنوع در تولیدات محصولات فراوری شده خرما و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در رابطه با بازاریابی در داخل و خارج از کشور و نیز قوانین مربوط به صادرات به موانع موجود در رابطه با صادرات آن کمک نماید.