سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

سید مهدی رضوی –
مهدی روانشادنیا –

چکیده:

مهندسی ارزش در طول بیش از پنج دهه کاربرد آن با تحولات مختلفی به ویژه در زمینه گسترش دامنه کاربرد همراه بوده است. این روزها مهندسی ارزش طیف وسیعی از کاربردها از برنامه ریزی استراتژیک تا کاربرد در تصمیم گیری های کوچک یک شرکت را پوشش می دهد. گسترش دامنه کاربردها با تغییراتی در مفاهیم مهندسی ارزش و تغییر نگاه از مهندسی به مدیریت همراه بوده است. اگرچه روش های مهندسیِ متدولوژی ارزش یک نیاز بوده و بایستی به آن توجه شود، لیکن نیاز جدی به روش های مدیریتی مهندسی ارزش احساس می شود. این مقاله، تحلیل ارزش، مهندسی ارزش، مدیریت ارزش و برنامه ریزی ارزش را بررسی کرده و به بیان وجوه افتراق و اشتراک آنها میپ ردازد. در نهایت نیز نمونه هایی از کاربردهای هر کدام(ازجمله نمونها ی از برنامه ریزیارزش استراتژیک که اخیرا در ایران اجرا شده) معرفی شده و تعاریف نویسندگان از هر کدام از این روش ها ارائه می گردد.