سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: ششمین همایش کیفیت و بهره وری در صنعت برق

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی خادمی زنجانی – سرممیز ثبت شده IRCA مدیر دفتر ایران موسسه صدور گواهینامه ICL

چکیده:

ششمین همایش کیفیت و بهره وری در صنعت برق در حالی برگزار می شود که بحث مدیران کیفیت در سازمانهای ما، روز به روز فراگیر تر شده و نقش مدیران کیفیت در این سازمان ها، بتدریج پر رنگ تر می شود. مدیران کیفیت سازمانهای ایرانی از طریق حضور در سمینارها ، همایش ها و کنفرانس های تخصصی ملی و بین المللی می کوشند تا خود را با آخرینمفاهیم و استانداردهای مرتبط با مباحث کیفیتی آشنا نموده و از این طریق، گامی موثر در جهت ارتقاء سطح عملکرد سازمان خود بردارند. هرچندکه مدیران کیفیت سازمانهای ایرانی، تاکنون به دلایل مختلف، آنچنان که باید نتوانسته اند دراین مسیر موفق عمل نماید (که در این مجال، فرصت بررسی یکایک دلایل و ریشه های آن نیست) ، با این وجود نباید و نمی توان از اثرات مثبت حضور آنها در سازمانهای کشور عزیزمان بطور کامل چشم پوشید. سخنران اعتقاد دارد که در شرایط فعلی ، مدیرا ن کیفیت سازمانهای ما همچون دانش آموزانی شد ه اند که از طریق حضور در کلاسهای مختلف، با آخرین تکنیک ها و علوم مربوط به رشه خود آشنا شده و فرمولهای زیادی را آموخته اند، در حالیکه در میدان عمل، هنوز در استفاده صحیح از مطالب مقدماتی، بعضا دچار مشکل بودهو درست به همین دلیل کمتر توانسته اند درآزمون اصلی و امتحان کنکور، از آموخته های خود بهنحو مطلوب استفاده نموده و بر سختی ها و پیچیدگی های سوالات کنکور غلبه نمایند و در نتیجه، نتایجی در خور زحمات خود نگرفته اند. شاید هیچکس به چنین شاگردانی دیگر توصیهنکند که بر حجم آموخته های خود بیفزایند، در حالیکه حتما به آنها توصیه خواهد شد که سعی کنند از آنچه که تاکنون آموخته اند، بهترین بهره را ببرند.
در این مقاله، سخنران به هیچ عنوان قصد ندارد حرفهای پیچیده و غامض تحویل مخاطبین خود دهد، بلکه سعی خواهند نمود که با شفاف سازی و hi-light نمودند برخی مسائل ساده، به مخاطبین خود یادآوری ماید که هنوز از آموخته های خود در زمینه سیستمهای مدیریتی، به خوبی استفاده ننموده اند، چرا که نکات زیادی را می توان به آنها یادآور شد که در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده بنظر می رسند، درحالیکه همین سادگی موضوع باعث شده که کمتر به آنها به طور جدی پرداخته شودهمین امر لطمات زیادی را به سازمانهای ما وارد ساخته است. در این مقاله سخنران چکیده تجربیات حاصل از نزدیک به یک دهه فعالیت خود را در زمینه سیستمهای مدیریتی را که نتیجه ارتباط با بیش از ۳۵۰ شرکت و سازمان ایرانی و خارجی است، در قالب توصیه هایی به مخاطبیت خود انتقال خواهد داد. توصیه هایی که در ظاهر بسیار ساده، ولی در عمل بسیار کاربردی بوده و می توان ازآنها، تحت عنوان توصیه های ناب یاد کرد. امید که این بار هم،مکان ظریف کاربردی نهفته در این بحث، همچون سایر مقالات سخنران مورد توجه و استقبال مدیران کیفیت حاضر دراین همایش قرار گیرد.