سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: شانزدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۲۶

نویسنده(ها):

علی معتقد – سازمان توانیر و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

تولید برق مصرفی شهری از مولد های احتراقی درون سوز کوچک آغاز شده وبا رشد سریع مصرف و تحولات تکنولوژی در استفاده از بخار آب بتدریج واحدهای بزرگتر تولید برق ساخته شده و با بزرگتر کردن و افزایش ظرفیت هر مولد از نظر اقتصادی مزیت زیر حاصل گردید :
-۱ قیمت مولد با درنظر گرفتن ظرفیت ( قیمت هر کیلو وات ) کاهش یافت .
-۲ بازده مولد افزایش یافته و در نتیجه مصرف سوخت به نسبت برق تولیدی کاهش یافت با افزایش ناگهانی قیمت نفت و ابداع تولید
همزمان برق و حرارت استفاده از انرژی های اتلافی برای گرمای شهری خصوصاً در مناطق سردسیر اروپا قدم بعدی ب ود که در افرایش راندمان و کاهش مصرف سوخت برداشته شد .
حرکت بعدی ابداع توربینهای گازی بود که در ابتدا بعنوان جایگزین مناسبی برای موتورهای احتراق داخلی در هواپیما استفاده شد و در مراحل بعدی از توربینهای گازی زمینی بعنوان محرک اولیه ژنراتورهای تولید برق استفاده شد . بازده در توربینهای گازی کمتر از واحدهای مولد برق بخاری است و بنابراین با استفاده از انرژی دود خروجی توربین گازی واحد سیکل ترکیبی ساخته شده و راندمان مجموعه از راندمان توربین بخاری و توربین گازی بتنهایی افزون تر شد
دهه های آخر قرن بیستم از تورب ینهای گازی نوع جت ( موتور هواپیما ) برای تولید برق استفاده شد ، و از موتورهای کوچکتر بعنوان مولد برق اضطراری و قابل جابجایی ( موبایل ) استفاده شد .