سال انتشار: ۱۳۷۵

محل انتشار: اولین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

ابوالقاسم آروند – شرکت متالورژی پودر مشهد
یوسف رحیمی – شرکت متالورژی پودر مشهد
احسان وردکار – شرکت متالورژی پودر مشهد

چکیده:

تکنولوژی آهنگری پودر برای تولید شاتوت را می توان با روش معمول آهنگری و ریخته گری در نظر اول مقایسه نمود. ولی از نظر خواص مکانیکی، کیفیت هندسی و مرغوبیت سطحی در مقایسه با دورروش فوق بهتر می باشد.
تولید این قطعات برای اتومبیل های پراید، پیکان، پژو ۴۰۵ ، نیسان پاترول با سفارش شرکتهای مگاموتور و ساپکو برای اولین بار در ایران در شرکت متالورژی پودر مشهد برنامه ریزی شده است.
اولین نمونه ها از شاتون پراید تولید شده که در حال حاضر آزمایش های لازم کاربردی بر روی آن انجام می شود.
این صنعت سابقه ای بیش از ده سال را در ژان، آمریکا و اروپا دارد. علت شروع کار تحقیقاتی و تولیدی در این شرکت را می توان بشرح زیر عنوان نمود.
۱- خواص مکانیکی مشابه و بهتر با به کار گرفتن آلیاژ های Fe , Cu , C و ۴۵۰۰ و ۴۶۰۰ و داشتن خواص متالورژی ISO Trop.
2- وزن کمتر
۳- خواص ماشین کاری و براده برداری بهتر
۴- تلرانس وزنی تا ؟؟ ۰/۵ مثبت و منفی.
۵- داشتن فقط یک گروه به جای ۱۴-۷ گروه وزنی. در نتیجه با داشتن این خواص تاثیر آن در موتور بشرح زیر خواهد بود.
الف – وزن کمتر موتور
ب – صدایی آرامتر در زمان کار موتور
ج – حذف گروه بندی شاتون بر حسب وزن آنها
د – هزینه تولید کمتر تا ۲۰%
با درنظر گرفتن این مشخصات مثبت که نتیجه آن بهینه سازی در تولید شاتون خواهد بود. طراحی برای ساخت دیگر شاتونها از همین طریق انجام شده که در ۶ ماه آینده تولید نمونه این شاتونها آغاز خواهد شد. و در این مقاله به طور کامل چگونگی ساخت شانون را به کار گرفتن این تکنولوژی همراه با مقایسه هزینه تولید توضیح داده می شود.