سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنفرانس بین المللی استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

سعید منصور – دانشیاردانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
عبدالستار صفایی – دانشجوی کارشناس ارشددانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

رویکرد کنونی کسب و کار، تصویری جدید از سازمان ارائه می کند با این نگرش جدید، سازمان مجموعه ای ازفرایندهایی است که هدف آنها ایجاد ارزش برای مشتری است و مستلزم ایجاد ارزش برای مشتری، آفرینش ارزش در خود سازمان است. مفهوم بنیادی تفکر ناب، در ریشه کن کردن اتلاف و آفرینش ارزش در سازمان نهفته است. تفکر ناب نگرشی است، برای افزایش بهره وری و ارزش آفرینی مستمر و حداقل کردن هزینه ها و اتلافات. این تفکر شیوه ای را فراهم می کند که از طریق آن بتوان با منابع کمتر، تجهیزات کمتر، زمان کمتر، فضای کمتر، به بیشترین ها دست یافت و با توجه به نیاز مشتری و در عین حال با تامین درست نیاز مشتریان به آنها نزدیک شد. از طریق این نوع نگرش می توان نظام تولید ناب را در سازمان جاری کرد. کاهش قابل ملاحضه هزینه ها، افزایش کیفیت محصولات، تحویل به موقع خدمات و محصولات به مشتریان، افزایش ایمنی کارکنان و بهبود وضعیت نیروی انسانی از مصادیق فرایندهای بهره ور است. وقتی قادر به دستیابی به اهداف شمرده شده هستیم که فرایند های جاری در سازمان درحد قابل قبولی بهره ور باشند. سازمان ها می توانند با پیش رو قرار دادن الگوی تفکر ناب به بهره ور کردن فرایند های خود بپردازند. پیاده سازی، بکار گیری و بهره مندی توامان تولید ناب بهمراه متدلوژی هایی مانند تولید چابک، تولید پاک، شش سیگما و مدل تئوری محدودیت ها، تحت عنوان طرح های های بهبود می تواند برنامه راهبردی اغلب سازمان ها و بنگاههای اقتصادی جهت نیل به هدف بنیادین خود یعنی ایجاد ارزش برای مشتری باشد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا ضمن معرفی متدلوژی تولید ناب و مفهوم ارزش و جریان ارزش، محل تلاقی سایر متدلوژی ها را با فلسفه و متدلوژی تولید ناب بیان نمائیم.