سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

نیکتا شاه چراغی – کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف
سیدخطیب الاسلام صدرنژاد – استاد، دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

مهم ترین نوع آلودگی که از موتورها ساطع می شود اکسیدهای نیتروژن و ذرات دوده هستند. خواسته امروزه بشر کاهش پخش ذرات آلاینده دیزلی در هوا با استفاده همزمان از تله و کاتالیست های اکسید شده است. کنترل ذرات انتشاریافته از موتورهای دیزلی باعث گسترش استفاده از کاتالیست ها وفیلترها شده است. کار اصلی ما تولید کاتالیستی می باشد که دمای احتراق کربن را تا حد امکان پایین آورد. این امر به جهت کاهش استفاده از منابع انرژی می باشد. استفاده از نانوکاتالیست کرمیت لانتانیوم در افزایش بازدهی احتراق و کاهش ترکیبات آلوده کننده محیط زیست در سال های اخیر مورد توجه و تحقیق قرار گرفته است. ترکیب کرمیت لانتانیوم بازدهی احتراق را افزایش می دهند و تولید گازهای سمی مانند مونوکسید کربن را کاهش می دهد. به دلیل سرعت بالا، به صرفه بودن این روش سنتز از لحاظ اقتصادی و همچنین سهولت دستیابی به سایز نانو در سنتز احتراقی جهت دستیابی به نانو کاتالیست کرمیت لانتانیوم از دسته روش های برگزیده جهت تولید این نانو پودر می باشد. جهت تعیین خصوصیات کاتالیست از تست های XRD, SEM, BET می توان استفاده کرد.