سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: همایش منطقه ای جایگاه تکنولوژی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

بیتا معبدی – کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی

چکیده:

در جهان امروز، تکنولوژی آموزشی به مفهوم رویکردی بر چگونگی آموزش در ارتباط با اهداف ،توانسته است با تکیه بر اصول و یافته های علمی و به ویژه روانشناسی یادگیری، ابزار و وسایل در دسترس را اعم از اشیاء ساده ای همانند گچ و تابلو کلاس و یاد دستگاه پیچیده ای مانند کامپیوتر، برای بهینه کردن آموزش و بالا بردن کیفیت آن، به خدمت گیرد و بر اثر اینکه فناوریهای نوین کامپیوتری نقش مهمی را در کیفیت یادگیری دانش آموزان ایفا می کنند پس رایانه و امکانات شبکه ای، به عنوان ابزار آموزشی و نیز به عنوان یکی از امکانات مهم در نظام های آموزشی پذیرفته شده است. پیشرفت های شگفت انگیز فناوری های لیزری و رایانه ای سبب دسترسی آنی و تعاملی به متن، صدا ، ویدیو و منابع انسانی در تمام دنیا شده اند. دیسک های فشرده ، ظرفیت ذخیره ای اطلاعات وسیعی را فراهم ساخته و ریز پردازنده های سریع دسترسی به این مواد را سرعت بخشیده اند. برنامه های رایانه ای سبب راحتی و سهولت در هماهنگ کردن این مواد شده اند. به عقیده متخصصان ، از زمان سقراط محیط های تعاملی یادگیری همواره محیط های مطلوب برای تدریس بوده اند. توانایی واکنش دگرگون ساختن بنیادی روش یادگیری خود را تعریف کنن ،موضوعات را با عمقی که نیاز دارند، بررسی و جست و جو کنند. و از فعالیت های مشق و تمرین یا تحقیق و جست و جو باز خورد فوری دریافت کنند . برنامه های چند رسانه ای هم چنین به درگیر ساختن و به مبارزه طلبیدن دانش آموزان گرایش دارند و لذا آنان را به تفکر خلاق و مستقل تشویق می نمایند. بر اساس اهمیت چند رسانه ای ها در کیفیت آموزش در مقاله حاضر به نقش چند رسانه ای های آموزشی اشاره شده است. همچنین ضمن اشاره به عناصر تشکیل دهنده ی آنها نظیر متن ، صوت ، تصویر های گرافیکی ، انیمیشن و ویدئو ، در پایان به تولید (تألیف) برنامه های چند رسانه ای و کاربرد آن در آموزش را مورد بررسی قرار می دهیم.