سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: نهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

ابوالفضل حلوایی نیاسر – دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان
حسن مقبلی – دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده:

استفاده از خودروهای هیبرید مزایای زیادی همچون کاهش آلودگی و بهینه نمودن مصرف سوخت بهمراه دارد. با این وجود، در خودروی هیبرید برای ایجاد ولتاژ تغذیه موتور الکتریکی نیاز به یک مجموعه حجیم باطری (۳۰۰ ولت) می باشد. وزن و حجم بالای این باطریها سبب بروی برخی مشکلات نظیر افزایش نیروی اصطکاک، کاهش بارگذاری مفید خودرو می گردد. اینمقاله به معرفی ایده خودروی نیمه هیبرید پرداخته است.اینخودرو شامل یک موتور الکتریکی کوچک و یک موتو راحتراق داخلی توان بالا می باشد. نیروی رانشی خودرو را در اغلب حالات خودروی احتراق داخلی ایجاد می نماید. وظیفه موتور الکتریکی جذب انرژی ترمزی و تامین نیروی رانشی در سرعتهای پائینبوده و همچنین می تواند بعنوان استارتر خودرو بکار رود. در این مقاله پس از بیان تکنولوژی های مختلف خودرو به تبیین ویژگیهای خودروی نیمه هیبرید، ساختار این خودرو و استراتژی کنترل انرژی در آن پرداخته شده است.