سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

علی اکبر جلالی – دانشیار مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
امیررضا مهربان – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز ، مشاور
ناهید مژدهی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز ،محقق ، مر

چکیده:

بطور کلی پورتال یک درگاه مبتنی بر وب است که دسترسی به اطلاعات و برنامه های کاربردی را فراهم می سازد. بعبارت دیگر پورتال ها سایت‌های وبی هستند که خود عرضه‌کنندهء خدمت خاصی نیستند، ولی مراجعین را به صورت ساده و دوستانه به اطلاعات و سایت‌های موردعلاقه‌شان هدایت می‌کنند. "پورتال" ها نقاط اصلی برای راهبردهای تجارت الکترونیکی هستند و به تدریج از سال ۱۹۹۴ به وجود آمدند. نقش پورتال به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش سازمانی در طول عمر کوتاه آن همواره در حال تغییر است. پیشرفت مهم اخیر در عملکرد پورتالها قابلیت آنها در اتصال کمپانیها به یکدیگر به کمک اتصال منابع دانش داخلی و خارجی برای کمک به ایجاد دانش ارزشمند برای آنها می باشد. باید در نظر داشت که در هیچ جا کاربرد پورتال به اندازه مدیریت زنجیره تامین نمی تواند مورد استفاده باشد.
زنجیره تامین در شبکه شامل مراحل: خرید مواد خام، تولید و طراحی محصولات، مدیریت موجودی، فروش محصول به مشتریان و تحویل محصولات می باشد. خواه این مراحل توسط فروشگاه خاص انجام شود و یا توسط فروشگاههای زنجیره ای، هریک از این مراحل در تولید و ساخت محصول،فروش و تحویل به مشتری شرکت دارند. پورتالها با داشتن معماری منحصربفرد و گسترده کسب و کار در نیازهای به اشتراک گذاری اطلاعات و دانش در هریک از مراحل نقش دارند.
در این مقاله ابتدا به بررسی تکنولوژی پورتال، نسلهای مختلف پورتال، خصوصیات و ویژگیهای پورتال، انواع پورتال، نقش پورتالها در مدیریت زنجیره تامین و نقش پورتالها در مراحل ذکر شده مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت آینده متصور در توسعه پورتالها در مدیریت زنجیره تامین مورد بررسی قرار می گیرد.