سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

علی آتش سوز – دانشگاه تهران دانشکده مدیریت
امیر مصطفوی – دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت

چکیده:

تیم های کاری، گروه افزارها و محیط تجاری فوق رقابتی نقش یک کاتالیزور را در ظهور سازمانهای مجازی و شکل کوچکتر آن یعنی تیم های مجازی داشته اند. نیاز به تیم های مجازی ریشه در روندهای به هم پیچیده جهانی شدن و توسعه تکنولوژی اطلاعات دارد. این تحقیق ابتدا با ارائه تعاریفی از تیم های مجازی و انواع آنهاه به معرفی ابزارهای ارتباطی این نوع تیم ها می پردازد. سپس دلایل گرایش سازمانها به سوی استفاده از تیم های مجازی و مزایای آن بیان یم شود. بعد از آن به عوامل اساسی در موفقیت تیم های مجازی اشاره شده و براساس آنها، مهارت های رهبری مورد نیاز جهت مدیریت موثر آنها و نیز ویژگیهای که اعضای این نوع تیم ها باید داشته باشند تا اثر بخش واقع شوند، بیان می شود. در خاتمه به چالشها و موانع موجود در استفاده از این نوع تیم ها اشاره می شود.