سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمد فتحیان – استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

انقلاب شگرف الکترونیکی در اواسط سده بیستم و رشد روز افزون کاربرد ریز پردازنده هاای الکترونیکی در محصولات مختلف و همچنین کاهش بهای تمام شده آنها از یک سو و نیاز بشر به استفاده از اطلاعات از دیگر سو موجب پدیده آمدن موج اطلاعات گردید. جهانی که پس از سپری کردن دوره کشاورزی با تمام فراز و نشیبها و زمان طولانی خود با وقوع انقلاب صنعتی به دوره صنعت و زندگی ماشینی روی آورد با ظهور شبکه های رایانه ای و توسعه ارتباطات اینک به عصری جدید موسوم به عصر اطلاعات پا می نهد. عصر اطلاعات جامعه بشری را با رویکردهای جدید در کلیه ابعاد مختلف مواجه می سازد از چنین جامعه ای با عنوان جامعه اطلاعاتی یاد می شود در این گونه از جوامع، مفاهیم سنتی موجود در زمینه هایی همچون، اقتصاد، آموزش، کسب و کار، مدیریت، تجارت، و جنگ دچار تحول می گردد. این مقاله نتیجه یک کار پژوهشی است که ضمن بررسی مفاهیم فناوری اطلاعات و جامعه اطلاعاتی راهبردهای تحقق آن در ایران را مورد مطالعه قرار می دهد. بدون شک توجه به چنین راهبردهایی در تدوین برنامه های ملی کشور اعم از برنامه های میان مدت و بلند مدت امری ضروری محسوب میگردد.