سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمود عامری – دانشیار دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت
سیدعلی صحاف – دانشجوی دوره دکتری مهندسی عمران

چکیده:

نظام مدیریت روسازی راه را می توان به عنوان ابزاری برای نگهداری جاده ها در وضعیت مطلوب در زمان طولانی تر مورد استفاده قرار داد. در این سیستم، درزگیری موثر ترکها عمر روسازی را بطور قابل ملاحظه ای از نظر کمی افزایش می دهد. این عمل به علت ممانعت از نفوذ آب به لایه های زیرین و در نتیجه حفظ باربری روسازی و عدم تخریب رویه صورت می پذیرد.درزگیری موثر ترکها با استفاده از روشهای صحیح آماده سازی و نوع مناسب مواد درزگیر و شیوه علمی اجرایی آن می تواند به عنوان جزیی جدایی ناپذیر از سیستم مدیریت روسازی راه در نگهداری روزمره و یا نگهداری پیشگیرانه برای ایجاد راههایی با عملکرد بهتر و هزینه کمتر به شمار آید. در این مقاله پس از تعریف درزگیری و تاریخچه آن، اشاره ای به جایگاه درزگیری در سیستم مدیریت روسازی راهها شده و ضمن برشمردن اهداف آن، معرفی اجمالی از انواع ترکها و شیوه پرکردن و آب بندکردن آنها صورت می پذیرد، سپس نوع مصالح و روشهای استفاده از آنها و مزایا و کاربردهای هر کدام رادر درزگیریمعرفی کرده و مقایسه ای بین روشهای سنتی و مدرن صورت می گیرد.