سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

علیرضا یاوری – کارشناس ارشد توسعه و برنامه ریزی
لیلا مرادی – کارشناس ارشد علوم اقتصادی

چکیده:

یکی از مهمترین مسایل اقتصاد ایران وجود شبکه های توزیع ناکار آمد است . شبکه ای که همواره از وجود واسطه های زائد ، زیاد بودن فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده و سنتی بودن و عدم بهره گیری از مبانی علمی و فنی تولید و توزیع رنج برده است . شبکه توزیع در ایران به لحاظ ساختاری ، مدیریتی و ارتباطات، ضعیف عمل نموده است و متاسفانه نتوانسته جایگاه ویژه و کار آمدی را در جنبه های مختلف اقتصادی از جمله در سیستم توزیع محصولات کشاورزی ایفا نماید . سازمان میادین میوه و تره بار به عنوان یکی از شبکه های توزیع در کشور است که نسبت به عرضه اقلام کشاورزی از جمله میوه و تره بار اقدام می کند و هدف و منظور اصلی سازمان مذکور ساماندهی وضعیت میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی و تسهیل در تهیه و توزیع محصولات مورد مصرف مردم با انگیزه حذف عوامل واسطه از طریق ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می باشد . این مقاله سعی دارد با استفاده ار روش توصیفی و میدانی مشکلات موجود در سازمان میادین میوه و تره بار را شناسایی نماید . برای تحقق این امر تحقیق حاضر در ابتدا به نقش و اهمیت سازمان مذکور در بازار رسانی ، تاریخچه سازمان، وظایف سازمان میادین میوه و تره بار و طرح توسعه میادین و بازارها می پردازد . سپس به مهمترین مشکلات موجود از جمله نحوه واگذاری غرفه ها، اجاره بهای اماکن، نحوه تعیین قیمت محصولات توسط کمیته قیمت گذاری و همچنین درجه بندی و سورت بندی محصولات در بازارهای روز اشاره می کند . در پایان نیز با توجه به مشکلات یاد شده پیشنهاداتی را جهت سیاستگذاری ارایه می نماید