سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: سومین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

مسعود بینش –

چکیده:

شرکتهایی که فعالیتهای تحقیق وتوسعه (R&D) خود را به خارج از مرزها گسترش می دهند با یک چالش مدیریت مهم مواجه هستد: «چگونه می توان مراکزپراکنده در سطح جهان را به صورت موفقیت آمیزی راهبریکرد» . شرکتهای ژاپنی درسالهای اخیر بشدت فعالیتهای برون مرز R&D خود را افزایش داده اند. شرکتهای پاناسونیک و سونی به عنوان دو شرکت عظیم جهانی، نه تنها زودتر از بقیه شرکتهای ژاپنی فعالیتهای R&D برون مرزی خود را شروع کرده اند بلکه اخیرا سیستمها و روشهای نوین مدیریتی در راهبری جهانی R&Dرا اجرا نموده اند.
رویکردهای مدیریت بالا و پایین و مدیریت پایین به بالا در عرصه راهبرد جهانی تحقیق و تسوعه به سمت مدیریت مختلط گرایش پیدا کرده است. از ماموریت و اهداف R&D جهانی تغبیر توین شده است. ساختارهای مدیریتی جدید با جمع بین تمرکز گرایی و تمرکز زدایی بخوبی در اجرای پروژه های جهانیی و پروژه های محلی موفق نشان داده اند.
در این مقاله، روشهای متعدد مدیریتی جهامی R&D ، بخصوص رویکردمدیریت مختلط در زومینه های واگذاری پروژه یا وظایف خاص از طریق واحدهای مختلف، تعیین کمیته ها و نشستهای مختلف R&D، استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و بکارگیری ساختارهای جدید مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است.