سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: چهارمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

مسعود بینش –

چکیده:

شرکتهای که فعالیت تحقیق و توسعه (R&D) خود را به خارج از مرزها گسترش می دهند با یک چالش مدیریتی مهم مواجه هستند: چگونه مراکز پراکنده درسطح جهان را می توان به صورت موفقیت آمیزی راهبری کرد.
شرکتهای ژاپنی در سالهای اخیر بشدت فعالیتهای برون مرزی R&D خود را افزایش داده اند. هزینه این فعالیتها از ۴۴ میلیارد ین در سال ۱۹۸۶ م تا ۱۷۷ میلیارد ین در سال ۱۹۹۵ م رشد داشته است. تعداد واحدهای R&D برون مرزی نیز از ۲۷۶ واحد در ۱۹۹۱ م به ۵۱۰ واحد در سال ۱۹۹۵ م رسیده است.
شرکتهای پاناسونیک و سونی نه تنها زودتر از بقیه شرکتهای ژاپنی فعالیتهای R&D برون مرزی خود را شروع کرده اند بلکه اخیرا سیستمها وروشهای نوین مدیریتی در راهبری جهانی R&D را اجرا نموده اند:
– تعبیر نوین از ماموریت و اهداف R&D جهانی
– کار همزمان روی دو نوع پروژه بجای اختصاص مراکز برای پروژه های خاص
– برقراری هماهنگی از طریق ارتباط انسانی بین تعداد محدودی مدیران ارشد R&D بجای کمیته ها و ملاقاتهای عریض و طویل
– تغییر و تحول اساسی در ساختارهای سازمانی
– و …