سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین همایش ملی بهره برداری در بخش آب و فاضلاب

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

فریبرز موسس – شرکت آب و فاضلاب استان کردستان
مجید قنادی –
سوما همایون نژاد –
بهار براخاصی –

چکیده:

مسیر و موقعیت فعلی نقاط از جاده سنندج به دیواندره، در حاشیه سد قشلاق به گونه ایست که تاکنون چندین بار منجر به بروز حوادث رانندگی و واژگونی تانکرهای حاوی مواد نفتی و تخلیه به داخل رودخانه خلیفه ترخان یکی از شاخه های منتهی به سد گردیده بطوری که درآخرین حادثه یعنی مورخ ۲۹/۱۱/۸۴ تانکر حاوی ماده روغنی (Cracking Fuel Oil C.F.O) که از تبریز عازم اهواز بود واژگون و مقداری از روغن به رودخانه سراریز شد که بمنظور پیش بینی و احتمال ایجاد طعم و بو در آب سد و نهایت آب خام ورودی به تصفیه خانه مطالعاتی انجام شد تا در صورت ورود چنین آبی نحوه تصفیه و حذف طعم و بو مشخص گردد. برای این کا رآزمایشات متعددی بر روی آبآلوده به روغن (تهیه شده) و با استفاده از گرانول ذغال فعال بصورت یک پایلوت ستونی و هم چنین پودرذغال فعال (ایرانی وخارجی) همراه با ماده منعقد کننده فریک کلراید و خاک رسد به تنهایی و یا ترکیبی از آنها و استفاده از آزمایش جار در شرایط و غلظتهای گوناگون تجربه گردید و در نهایت ضمن مقایسه، بررسی معایب ومزایا روشهای مختلف و دلیل ساختار خاص تصفیه خانه آب سنندج استفاده از پودر ذغال فعال با دوز معین بهترین گزینه در جهت حذف عوامل فیزیکی مزبور انتخاب گردید ضمنا راههای جلوگیری از تکرارچنین حوادثی در پایان گزارش درج و پیشنهاد شده است.