سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سارا مریدپور – کارشناس ارشد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

دستیابی به جریان تعادلی در شبکه، براساس مفهوم بهینه‌سازی هزینه‌های استفاده‌کنندگان، یکی از مسایل مهم در برنامه‌ریزی حمل و نقل شهری است، زیرا طراحی بسیاری از اجزای شبکه‌های حمل و نقل با استفاده از جریان تعادلی صورت می‌گیرد. از این‌رو، دستیابی به یک جواب دقیق و قابل قبول، با صرف حداقل زمان و هزینه، دارای اهمیت است. میزان دقت جواب و زمان حل مسألة جریان تعادلی به سطح در نظرگیری جزئیات سیستم حمل و نقل بستگی دارد و در نظرگیری جزئیات بیشتر باعث افزایش هزینه‌های گردآوری اطلاعات و افزایش ابعاد مسأله می‌شود. در این مقاله، میزان تغییرات جواب تعادلی در مدلهای تخصیص ترافیک، نسبت به تغییرات برخی ویژگیهای مهم شبکه از جمله تعداد ناحیه‌های ترافیکی، توابع زمان سفرـ حجم و توابع تأخیر در تقاطع‌ها بررسی می‌شود.